Beloon je klanten, dan blijven ze terugkomen en terugkomen

Beloon je klanten, dan blijven ze terugkomen en terugkomen

Veel onderzoeken bevestigen het, loyaliteit kaarten werken heel goed. Van origine zijn loyaliteitskaarten ontstaan om vaste klanten te belonen en om te zorgen dat ze blijven terug keren naar dezelfde winkel of vestiging. Door de jaren heen zijn de kaarten verder ontwikkeld en de technologie heeft de papieren kaarten vervangen door pasjes of apps. En hierin zit een groter gewin in voor de organisatie aangezien deze nu ook bij kan houden wat de klant aanschaft, wie de klant is en wat zijn voorkeuren zijn. Wanneer de organisatie over deze informatie beschikt dan kunnen ze passendere aanbiedingen naar de klant sturen waardoor de klant blijft terugkomen, hierdoor bind je de klant aan je winkel.

Waarom is het belangrijk om loyale klanten te hebben?

Trouwe klanten converteren en geven hun geld uit aan bedrijven of merken die ze leuk vinden. Ook geven ze meer uit en delen ze hun positieve ervaring met familie en vrienden. Mond-op-mond reclame is effectiever voor een bedrijf bij het binnenhalen van nieuwe klanten dan andere vormen van reclame. Wanneer de nieuwe klanten binnen zijn dan gaan ook zij op hun beurt meer uitgeven. Daarom moet je er voor zorgen dat je bestaande klanten ambassadeur worden van je merk. En dit is precies waarvoor je loyaliteitskaarten kunt inzetten. Volgens een onderzoek van The Loyalty Report 2017 doet een consument mee aan 14 loyaliteitsprogramma’s echter men heeft de capaciteit om echt betrokken te zijn bij 7 programma’s. Daarom is het belangrijk om een effectief loyaliteitsprogramma in te zetten.

3 Handige tips bij het inzetten van je loyaliteitsprogramma

#1 Geef iets weg

Mensen zijn er dol op om iets cadeau te krijgen. Denk hierbij aan koffie zaakjes die een stempelkaart weggeven aan hun klanten. Na 9 drankjes krijg je bijvoorbeeld je 10e drankje gratis.

#2 Speel in op de emotie van je klant

Zorg dat je met je programma inspeelt op het gevoel van je klant. Klanten zijn vatbaarder voor emotie dan voor transacties. En met gevoel wordt de band (verbinding) met je merk sterker.

#3 Ken je klant

Waar heeft je klant behoefte aan? Luister naar je klant, vraag het aan je klant, denk aan je klant. Wanneer je je klant beter kent dan weet je beter wat ze nodig heeft. Wanneer de klant het gevoel heeft begrepen te worden zal ze zich meer verbonden voelen.

Hou rekening met deze tips als je besluit om een loyaliteitsprogramma voor je bedrijf of merk te ontwikkelen. Je wil tenslotte bij de 7 programma’s horen die wel bij de klant bijblijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *